Gdzie założyć blog? Jakie możliwości?

Kariery osób, które zyskały popularność dzięki Internetowi mogą wzbudzać zazdrość. Nie ma co się jednak, temu dziwić. Tak zwani influencerzy skupiają wokół siebie rzeszę fanów, a dzięki realnemu wpływowi na ich opinie, są łakomym kąskiem m.in. dla branży reklamowej. Co za tym idzie? Płatne zlecenia, darmowe rzeczy do „testów” oraz niezliczona ilość bonusów. Znakomita większość z nich odniosła sukces dzięki blogom, dlatego Ci, którzy marzą o podobnej ścieżce kariery, często zastanawiają się, gdzie najlepiej jest założyć bloga?

Różne możliwości

Popularność tej formy komunikacji sprawiła, że do wyboru mamy wiele rozwiązań oferujących podobne usługi. Pośród nich, najbardziej znane to Blogger, Blox, Blog.onet.pl czy WordPress. Co łączy je wszystkie? Prostota obsługi. Platformy blogowe są kierowane do osób, które chcą, aby ich głos został usłyszany w sieci, ale niekoniecznie posiadają niezbędne do tego umiejętności technologiczne. Jednak dzięki gotowym rozwiązaniom, nawet Ci, którzy mają nikłe pojęcie o budowie stron, mogą zacząć taką stronę prowadzić. Zatem, którą wybrać?

Blogger

To jedna z pierwszych platform blogowych, która obecnie należy do Google. Zgodnie z polityką tej firmy, żeby zalogować się do Bloggera wystarczą dane z konta Google. Serwis nie wymaga posiadania własnej domeny (czyli adresu strony) ani hostingu, co jest zarówno zaletą, jak i wadą. Bo chociaż zdejmuje z nas ciężar znalezienia miejsca do udostępnienia naszych treści, to jednak w przypadku dalszego rozwoju może być to dla nas ograniczeniem – wszystko jej własnością Google. Warto też pamiętać, że o ile jej nie przekonfigurujemy, to nasza witryna będzie funkcjonowała pod adresem z charakterystyczną końcówką (blogspot), co nie każdemu będzie się podobało.

Blox.pl

Kolejna dobrze znana platforma to Blox.pl. Działa na polskim rynku już od dekady, dzięki czemu zyskała sobie pewne grono użytkowników. Podobnie jak w przypadku Bloggera i tu otrzymujemy usługi hostingowe wraz z domeną. Nie ma jednak możliwości skorzystania z własnej domeny, co jest sporym utrudnieniem. To opcja dobra dla osób, którym nie zależy na wielu funkcjonalnościach i dostępie do modyfikowania wyglądu.

Blog.onet.pl

Jest to dość specyficzny twór działający we współpracy z Onetem, a w oparciu o WordPress (o którym jeszcze powiemy). Tu ilość opcji jest stosunkowo większa, niż w przypadku dwóch poprzednich platform blogowych. Możemy na przykład wybrać typ bloga (np. mini, foto) oraz nazwę domeny. Mamy również dostęp do użytecznych wtyczek. Trzeba jednak pamiętać, że ma to swoją cenę – musimy wyrazić zgodę na otrzymywanie ofert marketingowych oraz pogodzić się obecnością reklam na blogu.

WordPress

To chyba największa i najlepiej znana platforma do blogowania – blisko 30% wszystkich stron oparta jest właśnie o to rozwiązanie. Za jego sukcesem stoi niezwykła przystępność zarówno interfejsów, jak i konfiguracji. WordPress oferuje bardzo szerokie możliwości dla bardziej i mniej doświadczonych użytkowników. Do tych, którym zależy na maksymalnej prostocie skierowany jest WordPress.com. Tu wystaczy się tylko zarejestrować, aby otrzymać pełnoprawną platformę blogową z bezpłatnym podstawowym kontem. Jednak ciekawszą i bardziej rozwojową jest wersja WordPress.org. Tu otrzymujemy specjalny skrypt do zainstalowania na serwerze i pełna władzę nad stroną. Choć może to wydawać się nieco trudniejsze, to daje jednak nieporównywalnie większe możliwości. Do dyspozycji mamy ogromną ilość motywów graficznych, narzędzi i ulepszeń (czyli wtyczek) oraz możliwość dowolnego ich modyfikowania. A wszystko to w łatwej do opanowania formie.

Kolejną zaletą WordPressa jest to, że nawet jeśli nasza strona się rozrośnie, to nic nas nie będzie ograniczać. Co więcej, istnieją firmy, które pomagają w opanowaniu takiej sytuacji. Przykładem jest opieka nad blogiem w wp-opieka.pl. W jej ramach otrzymujemy Opiekuna Bloga, który przejmuje na siebie wszystkie kwestie związane z utrzymywaniem bloga (bezpieczeństwo, aktualizacje i nowe funkcjonalności). Oprócz tego mamy 24-godzinny dostęp do specjalistów (grafików, programistów czy administratorów) w ramach jednej usługi. Warto rozważyć tę opcję, jeśli zależy nam stabilnym rozwoju bloga.